Teraz bajty (3D). Informatyka dla szkoły podstawowej. Klasa 7
Spis treści
Rozdział I Komputer i grafika komputerowa
Temat 1. Komputer i urządzenia cyfrowe
1. Wybrane zastosowania komputerów
2. Działanie komputera
3. Budowa komputera
4. Sposoby reprezentowania danych w komputerze
5. Pamięć masowa komputera
6. Rodzaje komputerów
7. Urządzenia peryferyjne oraz cyfrowe urządzenia techniki użytkowej
8. Zasady zdrowej i rozsądnej pracy przy komputerze
Temat 2. Program komputerowy i przepisy prawa
1. Rodzaje programów komputerowych
2. Systemy operacyjne
2.1. System Windows
2.2. System Linux
2.3. System macOS
2.4. Systemy operacyjne dla urządzeń mobilnych
3. Instalowanie programu
4. Uruchamianie programu
5. Kilka zasad pracy w systemie Windows
6. Zagadnienia prawne
Temat 3. Dokument komputerowy w edytorze grafiki
1. Edytory grafiki i formaty plików graficznych
2. Zasady pracy z dokumentem komputerowym
3. Tworzenie kompozycji z figur geometrycznych w programie GIMP
4. Drukowanie dokumentu komputerowego
5. Skanowanie dokumentu komputerowego
6. Wybrane sposoby obróbki zdjęć w programie GIMP
Temat 4. Kompozycje graficzne w programie GIMP
1. Korzystanie z narzędzi przekształcania i zaznaczania w programie GIMP
2. Praca z warstwami obrazu w programie GIMP
3. Wykorzystanie warstw do tworzenia fotomontaży
4. Animacje w programie GIMP
Temat 5. Projektowanie i drukowanie modeli 3D
1. Tworzenie modelu 3D w programie Tinkercad
2. Dodawanie napisów i innych elementów 3D w programie Tinkercad
3. Drukowanie modelu 3D
Temat 6. Porządkowanie i ochrona dokumentów
1. Dlaczego należy wykonywać kopie dokumentów?
2. Kopiowanie a przenoszenie plików lub folderów
3. Usuwanie plików lub folderów
4. Kompresowanie i dekompresowanie plików lub folderów
5. Wirusy, konie trojańskie i inne zagrożenia
Rozdział II Praca z dokumentem tekstowym
Temat 7. Tworzenie dokumentu tekstowego
1. Zastosowanie edytorów tekstu
2. Dokument tekstowy
3. Formatowanie tekstu
Temat 8. Opracowywanie tekstu
1. Podstawowe zasady redagowania tekstu
2. Stosowanie wbudowanych słowników
3. Dostosowywanie formy tekstu do jego przeznaczenia
4. Formatowanie obrazu wstawionego do tekstu
5. Sposoby ułatwiające pracę nad dokumentem tekstowym
5.1. Operacje na fragmentach tekstu
5.2. Stosowanie szablonów dokumentów
Temat 9. Więcej o wstawianiu obrazów i innych obiektów do tekstu
1. Osadzanie obrazu w dokumencie tekstowym
2. Wstawianie obrazu jako nowego obiektu do dokumentu tekstowego
3. Korzystanie z edytora równań
4. Wstawianie do dokumentu tekstowego „zdjęcia” ekranu
5. Projekt grupowy
Rozdział III Algorytmika i programowanie
Temat 10. Sposoby przedstawiania algorytmów
1. Co to jest algorytm?
2. Etapy rozwiązywania problemów
3. Lista kroków i schemat blokowy algorytmu
4. Budowanie schematu blokowego przedstawiającego prosty algorytm
Temat 11. Programowanie i techniki algorytmiczne
1. Na czym polega programowanie?
1.1. Środowiska programowania
1.2. Program źródłowy i program wynikowy
1.3. Zmienne w programie
1.4. Dlaczego stosuje się podprogramy?
2. Sytuacje warunkowe
3. Iteracja, czyli powtarzanie poleceń
Temat 12. Programowanie w środowisku Baltie
1. Tworzenie programu
2. Powtarzanie poleceń
2.1. Pętla prosta
2.2. Pętla w pętli
3. Sytuacje warunkowe
4. Zmienne i obliczenia
5. Stosowanie procedur
Temat 13. Programowanie w języku Scratch
1. Tworzenie programu w języku Scratch
2. Powtarzanie poleceń
3. Zmienne i obliczenia
4. Sytuacje warunkowe
5. Stosowanie procedur
5.1. Procedury bez parametrów
5.2. Procedury z parametrami
6. Projekt grupowy – gra
Temat 14. Programowanie kompozycji graficznych w języku Python
1. Tworzenie w języku Python programu wykorzystującego grafikę żółwia
2. Stosowanie kolorów i określanie grubości linii
3. Stosowanie instrukcji iteracyjnej w grafice żółwia
4. Wykorzystanie funkcji do tworzenia kompozycji graficznych
Rozdział IV Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Temat 15. Komórka, adres, formuła
1. Zastosowanie i budowa arkusza kalkulacyjnego
2. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
3. Podstawowa własność arkusza kalkulacyjnego
4. Zasada adresowania względnego
Temat 16. Projektowanie tabeli i stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego
1. Zasady wprowadzania informacji do tabeli arkusza kalkulacyjnego
2. Stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego
2.1. Funkcje SUMA i ŚREDNIA
2.2. Funkcja JEŻELI
3. Wstawianie i usuwanie wierszy (kolumn)
4. Formatowanie komórek arkusza kalkulacyjnego
Temat 17. Arkusz kalkulacyjny, czyli kalkulacje
1. Zastosowanie arkusza do kalkulacji wydatków
2. Adres bezwzględny
3. Zmiana szerokości kolumn i wysokości wierszy tabeli
4. Wprowadzanie do komórek długich tekstów i dużych liczb
Rozdział V Internet
Temat 18. Internet jako źródło informacji
1. Sieci komputerowe
2. Dostęp do Internetu
3. Budowa i funkcjonowanie sieci domowej i szkolnej
4. Podstawy pracy w sieci lokalnej
5. Internet a WWW
6. Wyszukiwanie informacji w Internecie
7. Inne usługi internetowe
8. Korzystanie z usług internetowych – przepisy, ograniczenia i ostrzeżenia
Temat 19. Sposoby komunikowania się i wymiany informacji za pomocą Internetu
1. Netykieta
2. Korzystanie z poczty elektronicznej
2.1. Pisanie i porządkowanie wiadomości
2.2. Książka adresowa
2.3. Podpis automatyczny
3. Pobieranie plików i innych utworów z Internetu
4. Wykorzystanie chmury do wymiany informacji w pracy zespołowej
5. Inne sposoby komunikowania się za pomocą Internetu
6. Serwisy społecznościowe
7. Komunikacja w Internecie – zagrożenia