Opis
Podręcznik prezentuje treści nauczania w sposób systematyczny i uporządkowany, zgodny z podstawą programową. Przejrzysty układ graficzny podręcznika pomaga łatwo odnaleźć dane zagadnienie, a przystępny język - szybko je przyswoić.
Podręcznik:
- jest równocześnie zbiorem zadań i zawiera: ponad 190 ćwiczeń i zadań oraz 90 pytań oraz 8 zadań projektowych;
- nie jest kursem posługiwania się programami komputerowymi: uczeń poznaje metody i pojęcia informatyki oraz zdobywa umiejętności informatyczne niezależnie od wykorzystywanego oprogramowania;
- pozwala na samodzielną pracę ucznia: uczeń zapoznaje się z treścią metody z podręcznika, analizuje przykład, następnie czyta treść ćwiczenia i wykonuje je.
Budowa podręcznika
Podręcznik składa się z dziesięciu tematów. Każdy z nich jest poprzedzony - umieszczonym na oddzielnej kartce - czytelnym, szczegółowym spisem omawianych zagadnień, stanowiącym gotowy konspekt lekcji. Dzięki temu zarówno uczniowie, jak i nauczyciele od razu dowiedzą się, co będzie treścią danego tematu.
Tematy ułożone są w przemyślany sposób i stanowią nieocenione źródło wiedzy metodycznej dla nauczycieli, niezbędnej do realizacji zajęć komputerowych. Nauczyciele nie tylko dowiedzą się, czego uczyć, ale również, jak to zrobić. Zalecamy realizowanie tematów w podanej kolejności.
Niektóre zagadnienia przedstawione zostały w postaci tabel lub schematów, ułatwiając w ten sposób rozumienie wybranych pojęć i metod.
Każdy temat zawiera wyróżnione specjalnymi ikonami działy:
Warto powtórzyć - wykaz zagadnień do powtórzenia z poprzednich lekcji
Metody - (definicje) porządkują wiadomości, wskazują ważniejsze treści
Przykłady - wyjaśniają metody, pokazują rozwiązania ćwiczeń
Ćwiczenia - umożliwiają utrwalenie treści nauczania i metod prezentowanych w przykładach
Słowniczek - wyjaśnia najważniejsze pojęcia
Ciekawostki - interesujące informacje na temat zagadnień dotyczących informatyki
Na końcu każdego tematu znajdują się działy:
Warto zapamiętać - zestawienie najważniejszych informacji ułatwiające podsumowanie tematu
Pytania - umożliwiają podsumowanie zdobytej wiedzy i rozwijają kreatywność ucznia
Zadania - sprawdzają opanowanie zdobytej wiedzy
Przeczytaj, jeśli chcesz wiedzieć więcej - uzupełnienie wiadomości z danego tematu
Spis treści
Temat 1. Zaglądamy do wnętrza komputera
1. Przeznaczenie podstawowych elementów komputera
2. Komputery PC i Mac
3. Komputery przenośne
4. Funkcje systemu operacyjnego
5. Gdy włączamy komputer...
6. Gdy uruchamiamy program…
7. Gdy pracujemy w sieci komputerów…
Temat 2. Przekształcenia obrazu
1. Korzystamy z narzędzi Wielokąt i Krzywa
2. Odbicia lustrzane i obroty obrazu
3. Zmieniamy rozmiar obrazu i pochylamy go
Temat 3. Dbamy o szczegóły rysunku
1. Jak dawniej malowano?
2. Powstawanie obrazu na ekranie monitora
3. Rysujemy w powiększeniu i z wykorzystaniem siatki
4. Drukujemy rysunki
Temat 4. Operacje na plikach i folderach
1. Nośniki pamięci masowej
2. Zasoby komputera
3. Kopiujemy lub przenosimy pliki i foldery
4. Usuwamy pliki i foldery
5. Kompresujemy i dekompresujemy pliki i foldery
Temat 5. Ozdabiamy tekst obrazami
1. Wklejamy do tekstu fragment rysunku, wykorzystując Schowek
2. Sposoby otaczania obrazu tekstem
3. Wstawiamy do tekstu obraz z pliku
4. Sztuczki ułatwiające wstawianie obrazów
Temat 6. Tabele, ramki i ozdobniki w tekście
1. Wykonujemy obramowanie i cieniowanie
2. Wykorzystujemy WordArt
3. Wstawiamy do tekstu Kształty
4. Grupujemy wstawione obiekty
5. Wstawiamy do tekstu tabelę
6. Drukujemy dokument tekstowy
Temat 7. Zadania projektowe – tekst i grafika
1. Komiks
2. Scenariusz szkolnego przedstawienia
3. Wycinane litery
4. Dodatkowe zadania projektowe
Temat 8. Listy elektroniczne
1. Jak się kiedyś komunikowano?
2. Poczta elektroniczna i adres e-mail
3. Piszemy, wysyłamy i odbieramy listy elektroniczne oraz na nie odpowiadamy
4. Dołączamy do listów elektronicznych załączniki
5. Korzystamy z książki adresowej
6. Wirusy i inne zagrożenia związane z Internetem
Temat 9. Poznajemy program Baltie
1. Program Baltie
2. Budujemy scenę
3. Czarujemy z Baltiem
4. Programujemy z Baltiem
5. Wielokrotne powtarzanie tych samych czynności
Temat 10. Animacje w programie Baltie
1. Właściwości Baltiego
2. Tworzymy proste animacje
3. Zmiana pozycji Baltiego
4. Tworzymy złożone animacje
5. Sztuczki w programie Baltie