Akademia programowania dla nauczyciela – Python Turtle
Czym jest turtle
?
Turtle
(ang. żółw) to moduł języka programowania Python, który zawiera funkcje umożliwiające programowanie grafiki. Stosując te funkcje, programujemy ruchy żółwia na ekranie. W wyniku działania takiego programu powstaje obraz na ekranie. Dlatego mówimy o tworzeniu programów z wykorzystaniem grafiki żółwia (ang. turtle graphics).
Grafika żółwia pojawiła się już pod koniec lat 60. XX wieku w edukacyjnym języku programowania Logo opracowanym przez Seymoura Paperta. Moduł turtle
w języku Python nawiązuje zatem do języka Logo i, tak jak kiedyś Logo, płynnie wprowadza ucznia w świat programowania tekstowego.
Z tworzeniem programów rysujących obraz na ekranie uczniowie spotykają się również w języku Scratch, programując ruchy duszka z użyciem pisaka.
Jak zacząć programować w Python Turtle?
Aby pisać programy w języku Python, należy zainstalować bezpłatną aplikację, w której skład wchodzi zintegrowane środowisko programistyczne IDLE.
Uwaga: Po zainstalowaniu aplikacji Python mamy dostęp do modułów języka Python, w tym do modułu
turtle
.5 kroków utworzenia pierwszego programu
1 Uruchamiamy IDLE, wybierając w menu Start aplikację Python 3.11/IDLE (Python 3.11 64-bit) – otworzy się okno edytora kodu źródłowego.
3 W otwartym oknie edytora kodu źródłowego piszemy program. Na przykład:
import turtle
turtle.forward(200)
turtle.left(90)
turtle.forward(200)
turtle.left(90)
turtle.forward(200)
turtle.left(90)
turtle.forward(200)
turtle.mainloop()
Uwaga: Podczas pisania programu, pamiętaj o możliwości kopiowania i wklejania poleceń.
4 Zapisujemy program w pliku, wybierając w oknie edytora kodu źródłowego opcję File/Save as.
5 Uruchamiamy program, wybierając w oknie edytora kodu źródłowego opcję Run/Run module (lub klawisz F5) – w przypadku używania modułu turtle
wynik działania programu pokaże się w oknie Python Turtle Graphics.
- Jeśli podczas uruchomienia programu okno powłoki Pythona przysłoniło okno z kodem programu, można je zwinąć do ikony.
- Aby otworzyć plik, w którym zapisaliśmy program, można wybrać opcję File/Open w oknie powłoki Pythona lub w oknie edytora kodu źródłowego.
- Nowy plik możemy tworzyć, wybierając opcję File/New file w oknie powłoki Pythona, ale również w oknie edytora kodu źródłowego.
Aby za każdym razem nie uruchamiać środowiska IDLE z wykazu wszystkich programów, warto umieścić ikonę programu na pasku zadań.
Jak zapisać powtarzające się polecenia?
W przypadku rysowania kwadratu powtarzamy cztery razy dwie operacje (rysowania boku kwadratu i obracania żółwia o kąt 90 stopni). Aby zapisać powtarzające się polecenia w języku Python, możemy zastosować instrukcję iteracyjną for
. Do określenie liczby powtórzeń możemy zastosować funkcję range()
, którą umieszczamy po słowie kluczowym in
.
Instrukcje w bloku muszą być przesunięte przynajmniej o jedną spację (przyjęte jest stosowanie czterech spacji). Najlepiej zastosować tabulator (klawisz Tab).
import turtle
for i in range(4):
turtle.forward(200)
turtle.left(90)
turtle.mainloop()
Lista funkcji modułu turtle
Moduł turtle
posiada wiele funkcji, które umożliwiają m.in. wypełnienie kolorem, zmianę grubości linii, przerwanie rysowania, obrócenie żółwia o podany kąt czy przemieszczenie go do punktu początkowego.
Tabela wybranych funkcji z objaśnieniem pobierz
Przykłady programów napisanych z wykorzystaniem modułu turtle
Python Turtle na lekcji informatyki
Uczniowie we wcześniejszych klasach szkoły podstawowej poznają elementy programowania przy zastosowaniu dydaktycznych środowisk programowania Scratch oraz Baltie, w których instrukcje języka programowania są zastępowane elementami graficznymi. Python Turtle może zatem stać się łącznikiem pomiędzy graficznym a tekstowym programowaniem. W ten sposób możemy zapewnić uczniom łagodne przejście do programowania w językach Python lub C++, które poznają w ósmej klasie.
Temat wykorzystujący moduł turtle
w programach w języku Python jest przewidziany do realizacji w klasie siódmej w nowym wydaniu podręcznika z 2023 roku.