Teraz bajty. Informatyka dla szkoły podstawowej. Klasa VIII
Spis treści
Rozdział I Praca z dokumentem tekstowym
Temat 1. Więcej o opracowywaniu tekstu
1. Stosowanie tabulatorów
2. Stosowanie spacji nierozdzielającej
3. Listy wypunktowane i numerowane
4. Wstawianie tabel do tekstu
5. Drukowanie dokumentu tekstowego
Temat 2. Praca z dokumentem wielostronicowym
1. Wstawianie informacji do stopki i nagłówka
2. Szybkie wyszukiwanie słów i znaków
3. Tworzenie przypisów
4. Podział tekstu na kolumny
5. Statystyka dokumentu tekstowego
Temat 3. Tworzenie e-gazetki – projekt
1. Praca w chmurze
2. Przygotowanie projektu grupowego
3. Projekt grupowy – e-gazetka
Rozdział II Algorytmika i programowanie
Temat 4. Tworzenie programów w dydaktycznych środowiskach programowania – Scratch i Baltie
1. Usystematyzowanie podstawowych pojęć
2. Środowisko programowania Scratch
2.1. Stosowanie zmiennych i wykonywanie obliczeń
2.2. Stosowanie instrukcji warunkowej i iteracyjnych
3. Środowisko programowania Baltie
3.1. Stosowanie zmiennych i wykonywanie obliczeń
3.2. Stosowanie instrukcji warunkowej i iteracyjnych
Temat 5. Zapisywanie algorytmów na liczbach naturalnych w dydaktycznych środowiskach programowania – Scratch i Baltie
1. Realizacja algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem
2. Badanie podzielności liczb naturalnych
3. Realizacja algorytmu Euklidesa w wersji z dzieleniem
4. Algorytm wyodrębniania cyfr danej liczby
Temat 6. Algorytmy wyszukiwania i porządkowania
1. Wyszukiwanie elementu w zbiorze nieuporządkowanym
2. Zapisywanie algorytmu wyszukiwania największego elementu w zbiorze nieuporządkowanym w środowiskach programowania Scratch i Baltie
3. Porządkowanie elementów zbioru metodą przez wybieranie
4. Wyszukiwanie elementu w zbiorze uporządkowanym metodą przez połowienie
5. Gra w zgadywanie liczby
6. Porządkowanie elementów zbioru metodą przez zliczanie
Temat 7. Wprowadzenie do programowania w języku C++
1. Pierwszy program komputerowy w języku C++
2. Stosowanie zmiennych i wykonywanie na nich obliczeń
3. Stosowanie instrukcji warunkowej do realizacji algorytmów z warunkami
4. Stosowanie instrukcji iteracyjnej do realizacji algorytmów iteracyjnych
Temat 8. Wykorzystanie funkcji i tablic do zapisywania w języku C++ algorytmów porządkowania i wyszukiwania
1. Stosowanie podprogramów w środowiskach programowania Baltie i Scratch – przypomnienie
2. Definiowanie i stosowanie funkcji w języku C++
3. Stosowanie tablic w języku C++ do przechowywania danych
4. Zapisywanie w języku C++ wybranych algorytmów wyszukiwania i porządkowania
Temat 9. Wprowadzenie do programowania w języku Python
1. Kompilacja a interpretacja
2. Pisanie poleceń w języku Python w trybie interaktywnym
3. Pisanie programu w trybie skryptowym i zapisywanie go w pliku
4. Stosowanie zmiennych i wykonywanie na nich obliczeń
5. Stosowanie instrukcji warunkowej do realizacji algorytmów z warunkami
6. Stosowanie instrukcji iteracyjnej do realizacji algorytmów iteracyjnych
Temat 10. Wykorzystanie funkcji i list do zapisywania w języku Python algorytmów porządkowania i wyszukiwania
1. Stosowanie procedur do utworzenia kompozycji w języku Scratch
2. Definiowanie i stosowanie funkcji w języku Python
3. Stosowanie list do wprowadzania danych
4. Zapisywanie w języku Python wybranych algorytmów porządkowania i wyszukiwania
Rozdział III Projekty multimedialne
Temat 11. Tworzenie prezentacji multimedialnej – projekt
1. Czym jest prezentacja multimedialna?
2. Prezentacja multimedialna w dziesięciu krokach
3. Nagranie zawartości ekranu
4. Podstawowy montaż filmu
5. Dodawanie do prezentacji dźwięków i filmów
6. Przygotowanie prezentacji w postaci albumu fotograficznego
Temat 12. Historia i rozwój informatyki – projekt
1. Przykłady dawnych przyrządów i maszyn do wykonywania obliczeń
2. Pierwsze komputery
3. projektowe „Historia i rozwój informatyki”
Rozdział IV Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Temat 13. Więcej o pracy w arkuszu kalkulacyjnym
1. Adresowanie mieszane
2. Linie siatki w arkuszu kalkulacyjnym a obramowania komórek
3. Drukowanie tabeli arkusza kalkulacyjnego
Temat 14. Przedstawianie danych w postaci wykresu
1. Podstawowe pojęcia i zasady tworzenia wykresów
2. Tworzenie wykresu dla jednej serii danych
3. Tworzenie wykresu dla kilku serii danych
4. Dostosowywanie typu wykresu do rodzaju danych
Temat 15. Wstawianie tabel i wykresów arkusza kalkulacyjnego do dokumentów tekstowych
1. Pojęcia związane ze wstawianiem obiektów do tekstu
2. Wstawianie tabeli do dokumentu tekstowego jako obiektu osadzonego
3. Wstawianie tabeli do dokumentu tekstowego jako obiektu połączonego
4. Wykorzystanie opcji Obiekt do wstawiania tabeli do dokumentu tekstowego
5. Projekt grupowy – impreza sportowa
Temat 16. Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego
1. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do realizacji algorytmów
2. Fizyka – badanie ruchu jednostajnego prostoliniowego
3. Geografia – przygotowanie referatu o województwach w Polsce
4. Modelowanie i symulacja
4.1. Tworzenie modelu na przykładzie rzutu sześcienną kostką do gry
4.2. Symulacja modelu rzutu sześcienną kostką do gry
5. Porządkowanie i filtrowanie danych
Rozdział V Internet
Temat 17. Tworzenie strony internetowej z wykorzystaniem znaczników HTML – projekt
1. Narzędzia do tworzenia stron internetowych
2. Ogólne zasady projektowania stron internetowych
3. Kod źródłowy strony internetowej
4. Tworzymy stronę internetową „Podróże po stolicach Europy”
4.1. Formatowanie tekstu
4.2. Wypunktowania i tabele
4.3. Hiperłącza do innych stron
4.4. Wstawianie grafiki
Temat 18. Systemy zarządzania treścią – projekt
1. Tworzenie prostych blogów
2. Czym są systemy zarządzania treścią?
3. Przykładowy CMS – WordPress
3.1. Tworzenie bloga w systemie WordPress
3.2. Inne możliwości systemu WordPress
4. Projekty grupowe
4.1. Dookoła świata z Internetem
4.2. Strona internetowa o naszej miejscowości