Opis
Podręcznik prezentuje treści nauczania w sposób systematyczny i uporządkowany, zgodny z nową podstawą programową. Przejrzysty układ graficzny podręcznika pomaga łatwo odnaleźć dane zagadnienie, a przystępny język - szybko je przyswoić.
Dzięki temu, że jest to jeden podręcznik na cały cykl kształcenia, można go elastycznie dostosować do prowadzenia zajęć w ciągu roku, dwóch lub trzech lat.
Budowa podręcznika
Podręcznik składa się z 26 tematów, zgrupowanych w ośmiu rozdziałach. Każdy z nich jest poprzedzony - umieszczonym na oddzielnej kartce - czytelnym, szczegółowym spisem omawianych zagadnień, stanowiącym gotowy konspekt lekcji. Dzięki temu zarówno uczniowie, jak i nauczyciele od razu dowiedzą się, co będzie treścią danego tematu.
Każdy rozdział ł prezentuje kilka tematów - ich układ został dobrze przemyślany pod kątem metodycznym. Zalecam realizowanie tematów z danego modułu w podanej kolejności, natomiast kolejność realizacji poszczególnych modułów można dostosować do własnego planu pracy.
Książka podzielona na tematy, ułożone w przemyślany sposób, stanowi nieocenione źródło wiedzy metodycznej dla nauczycieli, niezbędnej do realizacji zajęć z informatyki. Nauczyciele nie tylko dowiedzą się, czego uczyć, ale również, jak to zrobić.
Wiele zagadnień przedstawiam w postaci tabel czy schematów, ułatwiając rozumienie różnych pojęć i metod.
Każdy temat zawiera wyróżnione specjalnymi ikonami działy:
Warto powtórzyć - wykaz zagadnień do powtórzenia z poprzednich lekcji
Metody - (definicje) porządkują wiadomości, wskazują ważniejsze treści
Przykłady - wyjaśniają metody, pokazują rozwiązania ćwiczeń
Ćwiczenia - umożliwiają utrwalenie treści nauczania i metod prezentowanych w przykładach
Słowniczek - wyjaśnia najważniejsze pojęcia
Ciekawostki - interesujące informacje na temat zagadnień dotyczących informatyki
Na końcu każdego tematu znajdują się działy:
Warto zapamiętać - zestawienie najważniejszych informacji ułatwiające podsumowanie tematu
Pytania, problemy - umożliwiają podsumowanie zdobytej wiedzy i rozwijają kreatywność ucznia
Zadania - sprawdzają opanowanie zdobytej wiedzy
Warto jeszcze wiedzieć - uzupełnienie wiadomości z danego tematu
Spis treści
Rozdział I Komputery i programy
Temat 1. Zastosowania komputerów
1. Bez komputera coraz trudniej
2. Komputer pomaga w pracy i nauce
3. Komputer źródłem informacji
4. Komputer pomaga osobom niepełnosprawnym
5. Komputer źródłem rozrywki
Temat 2. Uruchamiamy programy
1. Posługujemy się komputerem w sposób bezpieczny
2. Wydajemy komputerowi polecenia
3. Sposoby uruchamiania programu komputerowego
4. Okno programu komputerowego
5. Menu programu komputerowego
6. Korzystamy z programu Paint
7. Kończymy pracę programu komputerowego
Temat 3. Korzystamy z programu WordPad
1. Uruchamiamy program WordPad
2. Podstawowe zasady pisania tekstu za pomocą klawiatury komputera
3. Pracujemy z dwoma uruchomionymi programami
4. Wykonujemy operacje na oknach programów
4.1. Minimalizujemy okna
4.2. Zmieniamy położenie i rozmiar okien
5. Kończymy pracę uruchomionych programów i komputera
Temat 4. Zaglądamy do wnętrza komputera
1. Przeznaczenie podstawowych elementów komputera
2. Komputery PC i Mac
3. Komputery przenośne
4. Funkcje systemu operacyjnego
5. Gdy włączamy komputer
6. Gdy uruchamiamy program
7. Gdy pracujemy w sieci komputerów
Rozdział II Praca z dokumentem komputerowym
Temat 5. Tworzymy i zapisujemy rysunek
1. Zasady zdrowej pracy przy komputerze
2. Tworzymy rysunek, korzystając z narzędzi do malowania
3. Zapisujemy rysunek w pliku
4. Korzystamy z Pomocy do programu
Temat 6. Odczytujemy rysunek z pliku, zmieniamy go i zapisujemy zmiany
1. Przeglądamy strukturę folderów
2. Tworzymy własne foldery
3. Korzystamy z narzędzia Tekst
4. Otwieramy plik
5. Zapisujemy zmiany w pliku
Temat 7. Metody stosowane w komputerowym rysowaniu
1. Zaznaczamy fragment rysunku i przenosimy go w inne miejsce
2. Wycinamy, kopiujemy i wklejamy fragment rysunku, wykorzystując Schowek
3. Stosujemy narzędzia Linia i Ołówek
4. Więcej kolorów
5. Sztuczki ułatwiające komputerowe rysowanie
Temat 8. Przekształcenia obrazu
1. Korzystamy z narzędzi Wielokąt i Krzywa
2. Odbicia lustrzane i obroty obrazu
3. Zmieniamy rozmiar obrazu i pochylamy go
Temat 9. Dbamy o szczegóły rysunku
1. Jak dawniej malowano?
2. Powstawanie obrazu na ekranie monitora
3. Rysujemy w powiększeniu i z wykorzystaniem siatki
4. Drukujemy rysunki
Temat 10. Operacje na plikach i folderach
1. Nośniki pamięci masowej
2. Zasoby komputera
3. Kopiujemy lub przenosimy pliki i foldery
4. Usuwamy pliki i foldery
5. Kompresujemy i dekompresujemy pliki i foldery
Rozdział III Teksty komputerowe
Temat 11. Tworzymy tekst komputerowy
1. Jak kiedyś pisano?
2. Piszemy tekst w edytorze tekstu i zapisujemy go w pliku
3. Tworzymy akapity w edytorze tekstu
4. Wyrównujemy akapity i zmieniamy odstępy między nimi
5. Zmieniamy parametry czcionki
Temat 12. Metody stosowane w komputerowym pisaniu
1. Wycinamy, kopiujemy i wklejamy fragment tekstu
2. Zasady poprawnego pisania w edytorze tekstu
3. Stosujemy listy wypunktowane i numerowane
4. Sztuczki ułatwiające komputerowe pisanie
Temat 13. Ozdabiamy tekst obrazami
1. Sposoby otaczania obrazu tekstem
2. Wklejamy do tekstu fragment rysunku, wykorzystując Schowek
3. Wstawiamy do tekstu obraz z pliku
4. Sztuczki ułatwiające wstawianie obrazów
Temat 14. Tabele, ramki i ozdobniki w tekście
1. Wykonujemy obramowanie i cieniowanie
2. Wykorzystujemy WordArt
3. Wstawiamy do tekstu Kształty
4. Grupujemy wstawione obiekty
5. Wstawiamy do tekstu tabelę
6. Drukujemy dokument tekstowy
Rozdział IV Internet
Temat 15. Wyszukujemy informacje w Internecie
1. W jaki sposób przekazywano dawniej informacje?
2. Strona internetowa i adres internetowy
3. Korzystamy z przeglądarki internetowej
4. Metody szukania informacji w Internecie
5. Sztuczki ułatwiające szukanie informacji w Internecie
Temat 16. Listy elektroniczne
1. Jak się kiedyś komunikowano?
2. Poczta elektroniczna i adres e-mail
3. Piszemy, wysyłamy i odbieramy listy elektroniczne oraz na nie odpowiadamy
4. Dołączamy do listów elektronicznych załączniki
5. Korzystamy z książki adresowej
6. Wirusy i inne zagrożenia związane z Internetem
Rozdział V Animacje komputerowe i programowanie
Temat 17. Animacje w programie Logomocja
1. Program Logomocja
2. Tworzymy rysunek w Edytorze postaci i zapisujemy go w pliku
3. Tworzymy animację w Edytorze postaci i zapisujemy ją w pliku
4. Przykłady animacji
5. Sztuczki ułatwiające przygotowanie animacji
Temat 18. Programujemy w Logomocji
1. Piszemy proste programy
2. Zapisujemy polecenia w postaci procedur
3. Zmieniamy postać żółwia
4. Więcej żółwi
5. Projekt w pięciu krokach
6. Sztuczki ułatwiające rozbudowanie projektu
Temat 19. Poznajemy program Baltie
1. Program Baltie
2. Budujemy scenę
3. Czarujemy z Baltiem
4. Programujemy z Baltiem
5. Wielokrotne powtarzanie tych samych czynności
Temat 20. Animacje w programie Baltie
1. Właściwości Baltiego
2. Tworzymy proste animacje
3. Zmiana pozycji Baltiego
4. Tworzymy złożone animacje
5. Sztuczki w programie Baltie
Rozdział VI Obliczenia komputerowe
Temat 21. Wykonujemy obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
1. Komputerowy kalkulator
2. Budowa arkusza kalkulacyjnego
3. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
4. Sztuczki w arkuszu kalkulacyjnym
Temat 22. Prezentujemy dane na wykresie w arkuszu kalkulacyjnym
1. Tworzymy wykres
2. Dostosowujemy typ wykresu do rodzaju danych
3. Modyfikujemy tabelę i wykres arkusza kalkulacyjnego
Rozdział VII Prezentacje komputerowe
Temat 23. Tworzymy prezentację multimedialną
1. Sposoby prezentowania informacji
2. Prezentacja multimedialna
3. Planujemy prezentację i przygotowujemy slajd tytułowy
4. Dodajemy kolejne slajdy prezentacji
5. Umieszczamy na slajdzie teksty i obrazy
6. Poprawiamy wygląd slajdów
Temat 24. Ulepszamy prezentację multimedialną
1. Dodajemy do slajdów animacje
2. Poprawiamy i ulepszamy animacje
3. Dodajemy przejścia slajdów
4. Zapisujemy i uruchamiamy prezentację jako pokaz
5. Sztuczki usprawniające tworzenie prezentacji multimedialnej
Rozdział VIII Projekty grupowe
Temat 25. Projekty - tekst i grafika
1. Komiks
2. Scenariusz szkolnego przedstawienia
3. Wycinane litery
4. Dodatkowe zadania projektowe
Temat 26. Projekty - prezentacje multimedialne
1. Wiersz Rzepka
2. Wiersz Lokomotywa
3. Krajobrazy Polski
4. Baśnie Andersena
5. Starożytny Egipt
6. Moja klasa
7. Dodatkowe zadania projektowe